جشنواره برند محبوب
لینک‌های مفید
سرویس خبری برندها

سرویس خبری برندها

سرمایه‌گذاری آلمان و ایتالیا در صنعت آبمیوه ایران، روی میز مذاکره
 سرمایه‌گذاری آلمان و ایتالیا در صنعت آبمیوه ایران، روی میز مذاکره

هرچندعربستان پیش از برجام نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران و توسعه صادرات آبمیوه به کشورهای عربی، سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری کرده است، اما بخش خصوصی آلمان و ایتالیا نیز برای حضور در بازار داخلی آبمیوه ایران اعلام آمادگی کردند.

ولی الله داوودآبادی دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسانتره و آبمیوه با اعلام این خبر گفت: صنعت آبمیوه با گردش مالی 240 میلیارد تومانی یقیناً یکی از مزیت‌های صنعتی و کشاورزی ایران است که می‌تواند در پساتحریم و در حوزه افزایش صادرات غیرنفتی مدنظر مقامات عالی‌رتبه کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکنون سرانه مصرف آبمیوه در ایران حدود 10 لیتر برآورد شده که نشان‌دهنده نیاز 800 میلیون لیتری بازار داخلی است، اما ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی آبمیوه در کشور که تا 130 هزار تن برآورد شده، اکنون با یک‌سوم توان خود فعالیت می‌کنند و می‌توان گفت حجم تولید واقعی انواع آبمیوه در ایران بیش از 60 هزار تن نیست.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های بازار داخلی نشان می‌دهد کاهش قدرت خرید مردم باعث شده با وجود تولید آبمیوه در انواع بسته‌بندی و همچنین کیفیت برندهای معتبر، سرانه مصرف با سرعت افزایش پیدا نمی‌کند، اما کیفیت آبمیوه‌های داخلی به‌گونه‌ای است که می‌تواند در بازار اقتصادی منطقه جولان خوبی دهد که تنها با حمایت دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

ژاپن و کره جنوبی به‌دنبال کنسانتره انار ایران

دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسانتره و آبمیوه ادامه داد: در سال‌های اخیر و پیش از برجام، با وجود آنکه صادرات کنسانتره به کشور ژاپن و بعدها کره به‌عنوان یکی از بازارهای هدف مؤثر تلقی می‌شد، اما بازار این دو کشور به همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌تواند نهایت دامنه فعالیت تولیدکنندگان آبمیوه باشد و می‌توانند به بازار اتحادیه اروپا نیز راه پیدا کنند.

داوودآبادی تصریح کرد: در گذشته کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و ایتالیا و حتی ترکیه به‌دنبال تأمین کنسانتره و آبمیوه در ایران بودند، اما اکنون به‌علت خارج شدن ایران از شرایط رقابت‌پذیری و قیمت تمام‌شده، کمتر توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را پیدا کرده‌ایم.

وی یادآور شد: حضور رقبای قدرتمندی نظیر چین با استفاده از نیروی کارگر ارزان باعث شد تا کنسانتره سیب چینی اکنون در اختیار این کشور قرار گیرد، به‌طوری که حجم صادرات کنسانتره از کشور چین به بازارهای بین‌المللی از مرز 700 هزار تن عبور کرد.

سرمایه‌گذاری آلمان و ایتالیا در صنعت آبمیوه ایران

دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسانتره و آبمیوه تأکید کرد: به‌دنبال حضور هیأت‌های اروپایی به‌ویژه آلمان و ایتالیا در ایران، بخش خصوصی این دو کشور برای سرمایه‌گذاری در تولید آبمیوه و کنسانتره در داخل کشورمان اعلام آمادگی کرده است.

داوودآبادی اظهار داشت: پس از عربستان که از سال‌های دور توانست با استفاده از برند و سرمایه‌گذاری در داخل ایران موفقیت‌های اقتصادی چشم‌گیری پیدا کرده و در سبد صادرات کشورهای عربی نیز به‌خوبی نقش ایفا کند، اکنون آلمان و ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در کشورمان اعلام آمادگی کردند.

وی همچنین گفت: برخی برندهای معتبر داخلی نیز به‌منظور جذب سرمایه‌گذار و فاینانس نیز فعالیت‌هایی کرده‌اند که هنوز روی میز مذاکره قرار داشته و عملیاتی نشده است.

تولید میوه‌های پالپ‌دار در پیچ تحریم

دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسانتره و آبمیوه افزود: هرچند برای تولید آبمیوه پالپ‌دار، تکنولوژی داخلی به‌ویژه در بخش پرتقال وجود دارد، اما برای سایر میوه‌ها محدودیت‌هایی هست که ناگزیر به واردات آن از کشورهایی نظیر هند و برزیل هستیم.

داوودآبادی خاطرنشان کرد: هرچند با توسعه تکنولوژی در زمان تولید کنسانتره آلبالو، پرتقال، انار، انگور سفید و سیاه و به‌تازگی پوره هلو نیز در ایران میسر شده است، اما همچنان به‌منظور تأمین آبمیوه‌های پالپ‌دار، ناچار به واردات هستیم.

 وی در پایان تصریح کرد: پیش از این دستگاه‌ها و فناوری‌های مرتبط با میوه‌های پالپ‌دار به‌علت قرار گرفتن کشور در شرایط تحریم با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بود و پس از برجام نیز تاکنون محور مذاکرات ایران قرار نگرفته است، اما انتظار می‌رود به‌زودی ایران برای واردات فناوری‌های تولید میوه‌های پالپ‌دار از سد تحریم عبور کند.


منبع :فودنا
جشنواره ملي برندهاي برتر محبوب مصرف كنندگان
جشنواره برند محبوب
کافه بازاریابی
گلستان